Rosacea

Rød og betent hud

Rosacea gir rødme og utvidede blodkar i huden, spesielt på kinn, hake og nese. I noen tilfeller oppstår det et betent kviseliknende utslett i de røde områdene.

Rosacea er en kronisk hudsykdom med ukjent årsak. Den rammer som oftest personer som har tendens til rødme, og debuterer gjerne i 25 – 50 års alderen. Mye tyder også på at langvarig utsettelse for sollys kan utløse sykdommen.

Det finnes fire typer av rosacea:
Type 1 kjennetegnes med tydelige blodkar i kinnene. Huden er veldig rød og den føles varm.

Type 2 kjennetegnes med et betent kviseliknende utslett spesielt på kinn og hake.

Type 3 angriper nesen og gir grov, fortykket og fet hud. Nesen kan bli forstørret og deformert. Tilstanden rammer flest menn.

Type 4 angriper øynene og gir rødme, tørrhet og irritasjon i øyet.

Behandlingene som gir best resultater på hud med rosacea er IPL Laser og Medisinsk Hudprogram, samt spesialbehandlinger som roer ned rødheten og stresset i huden.

• Rosacea kan bli verre ved inntak av alkohol, kaffe eller te, sterk krydret mat, kulde, sollys eller psykisk stress.
Oslo Hudpleieklinikk May-Britt Morad

Vi hjelper deg med rosacea

May-Britt Morad
Hudterapeut og Medisinsk fotterapeut

May-Britt er utdannet hud- og fotterapeut og har jobbet i Oslo hudpleieklinikk siden 1994. Hun er en av våre mest erfarne eksperter på hud med utfordringer. May-Britt jobber også med hudanalyser og skreddersyr hudprogrammer. I tillegg er hun ekspert på laserbehandlinger på pigment, rødhet og hårfjerning.

Behandlinger – Rosacea

Oslo Hudpleieklinikk IPL Laser

IPL (Intense Pulsed Light) er en skånsom og målrettet behandling for pigmentflekker, blodkar og uønsket hårvekst. Vi bruker også IPL til akne og kollagenstimulering.

Gratis frakt i vår nettbutikk!

Dette er det huden din trenger akkurat nå