Rosacea

Rød og betent hud

Rosacea gir rødme og utvidede blodkar i huden, spesielt på kinn, hake og nese. I noen tilfeller oppstår det et betent kviseliknende utslett i de røde områdene.

Rosacea er en kronisk hudsykdom med ukjent årsak. Den rammer som oftest personer som har tendens til rødme, og debuterer gjerne i 25 – 50 års alderen. Mye tyder også på at langvarig utsettelse for sollys kan utløse sykdommen.

Det finnes fire typer av rosacea:
Type 1 kjennetegnes med tydelige blodkar i kinnene. Huden er veldig rød og den føles varm.

Type 2 kjennetegnes med et betent kviseliknende utslett spesielt på kinn og hake.

Type 3 angriper nesen og gir grov, fortykket og fet hud. Nesen kan bli forstørret og deformert. Tilstanden rammer flest menn.

Type 4 angriper øynene og gir rødme, tørrhet og irritasjon i øyet.

Behandlingene som gir best resultater på hud med rosacea er IPL Laser og Medisinsk Hudprogram, samt spesialbehandlinger som roer ned rødheten og stresset i huden.

• Rosacea kan bli verre ved inntak av alkohol, kaffe eller te, sterk krydret mat, kulde, sollys eller psykisk stress.
Oslo Hudpleieklinikk Unni Olsen

Vi hjelper deg med rosacea

Unni Olsen
Hudterapeut

Unni er utdannet hudterapeut og tok sin Cidesco-utdanning i England i 1980, som en av de første i Norge. Hun har jobbet som praktisk lærer i hudpleie ved den Franske Kosmetologskolen i Oslo og er ekspert på de fleste av våre behandlinger og produkter. Hun jobber med alle typer hud og hudtilstander.

Behandlinger – Rosacea

Oslo Hudpleieklinikk IPL Laser

IPL (Intense Pulsed Light) er en skånsom og målrettet behandling for pigmentflekker, blodkar og uønsket hårvekst. Vi bruker også IPL til akne og kollagenstimulering.

Dette er det huden din trenger akkurat nå

Her er våre anbefalinger for november